Guvernul va aloca 40 de milioane de euro pentru presă, în următoarele patru luni (200 de milioane de lei). Adică 10 milioane de euro pe lună.
Peste jumătate din bani se vor duce către televiziuni, iar un sfert către site-uri.
Ce va face presa pentru acești bani? Cum se vor împărți? Cine și cum îi va putea accesa?
Toate detaliile din Ordonanța de urgență pe care Guvernul a adoptat-o pe 30 aprilie vă sunt prezentate în articolul de față.
Varianta finală a fost adoptată după o serie de consultări cu jucătorii din piață (reprezentanți ai posturile de televiziune, radio, publicații online și publicitate, prin organizațiile acestora – BRAT, ARCA, IAA).
Chiar și în ședința din această seară au fost făcute câteva (ultime) ajustări față de primele variante (bugetul pentru online e 23%, față de 25% inițial, dar site-urile au un prag maxim mai mare, iar în cazul televiziunii a crescut prețul pe spot).
Cât? 40 de milioane de euro
Suma totală alocată de Guvern este de cel mult 200 de milioane de lei, pentru o perioadă de patru luni.
Ce face presa pentru acești bani? “Campanie de informare”
Ajutorul de la Guvern vine sub forma unei “campanii de informare publică privind măsurile de prevenire și limitare a răspândirii coronavirusului, precum și campanii de informare publică privind modul de reluare a activităților economice și sociale după încetarea stării de urgență”.
Campanie se va derula în perioada 1 mai – 31 august.
Cum se împart banii? Televiziunile iau jumătate
Cea mai mare parte a banilor este alocată posturilor de televiziune. Un sfert din sumă se duce către publicațiile online.
Mai exact:
55% pentru televiziuni (47% pentru cele naționale și 8% pentru cele locale)
23% pentru publicațiile online (în varianta inițială erau 25%)
12% pentru posturile de radio (8% posturile naționale și 4% cele locale)
5% pentru presa scrisă (ziare, reviste)
4% pentru outdoor
1% pentru creația materialelor campaniei
Cine? Condiții pentru a accesa banii
Guvernul a stabilit mai multe condiții pentru ca o companie media să primească banii.
Nu au obligații fiscale restante către bugetul de stat
Au cel puțin 2 angajați pe perioadă nedeterminată sau cu contracte de drepturi de autor pe perioada ultimelor șase luni anterioare decretării stării de urgență
Funcționează neîntrerupt de cel puțin șase luni înainte de declararea stării de urgență.
Publicațiile online trebuie să prezinte dovada că operează legal domeniul de internet.
În cazul societăților aflate în insolvență, respectă planul de reorganizare admis de instanță.
TVR și Radioul public nu vor aplica, ci vor da gratuit campania. La fel companiile “finanțate de alte autorități publice sau instituții religioase”
Cum va lua fiecare companie banii? Costuri clare: 1 euro mia de afișări
Campania Guvernului punctează exact și prețurile pentru fiecare difuzare.
TV. La televiziune, un punt de rating (GRP) va fi plătit cu 450 de lei, adică în jur de 95 de euro. Pentru posturile mari (Pro TV sau Antena 1) prețul este mult mai mic decât cel comercial (de câteva sute de euro).
Posturile TV vor da un spot pe oră în intervalul orar 6.00-19.00 și cel mult șase spoturi în Prime-Time.
Un calcul groso modo arată că o reclamă dată la Pro TV sau la Antena 1 va fi plătită de Guvern cu un preț între 500 și 1000 de euro.
Posturile de radio măsurate vor primi banii proporțional cu cotele de piață.
RADIO ȘI TV LOCALE. Posturile radio și TV nemăsurate (canalele locale intră în această categorie), vor fi plătite cu 50 de lei pe spot.
ONLINE. Publicațiile online vor da campania la un preț de 5 lei pentru 1.000 de afișări (adică în jur de un euro). Suma este limitată la 150.000 de lei pe lună pentru un site.
PRESA SCRISĂ. Prețurile sunt în funcție de tiraje:
50.000 de lei pe lună (adică în jur de 10.000 de euro) – tiraj peste 20.000 de exemplare
30.000 de lei pe lună – până în 20.000 tiraj
10.000 de lei pe lună – periodice de peste 1.000 de exemplare
15.000-20.000 pe lună – publicații locale cu tiraje între 500 și 2.500 de exemplare.
Poate lua oricine oricât? Sume limitate după mărime
Din cei 10 milioane de euro lunar, companiile media nu poat lua mai mult decât le permit performanțele de audiență.
Cum se accesează banii? Cerere online
Companiile de media care vor să acceseze bugetele campaniei de la Guvern vor face o cerere pe platforma online lansată special pentru acest proiect. Platforma va fi lansată în perioada următoare.
În cerere vor puncta publicațiile cu care participă la campanie, dar și datele de audiență și trafic, cu sursa acestor date.
Plus date de identificare și ale contului bancar.
Termenul limită: cinci zile de la data lansării platformei
Cum se virează banii? În tranșe lunare cu avans prima lună
Banii vor fi virați de Guvern în fiecare lună. Pentru prima lună de campanie, banii vor fi dați în avans.
Cine face reclamele?
Materialele din campanie vor fi realizate, spune Ordonanța, de “o structură de creație în care asociațiile profesionale (UAPR, IAA) pot delega membri din mai multe agenții pe bază de voluntariat și/sau plătiți de beneficiary și/sau de asociații”
Cine urmărește rezultatele? Banii înapoi dacă nu sunt cifre
Campania va fi monitorizată de Autoritatea pentru Digitalizarea României prin servicii proprii și/sau cu sprijinul celor care se ocupă de măsurători de audiență din media.
Guvernul spune “pe baza serviciilor furnizae de specialiștii desemnați de structurile associative ale industriei ”(BRAT – pentru traficul site-urilor și tiraje, Asociația pentru Radio Audiențe, IAA – International Advertising Association, ARCA – Asociația Română pentru Comunicații Audiovizuale).
Dacă nu sunt rezultate, banii se returnează.
Din ordonanță:
În situația în care în urma monitorizărilor se observă că execuția campaniei publicitare nu a corespuns pe deplin specificațiilor, se vor aplica următoarele corecții financiare:
Suma alocată unei publicații va fi diminuată cu un procent proporțional cu gradul de neafișare al campaniei.
Suma alocata unui portal web va fi diminuată cu un procent proporțional cu gradul de neafișare al campaniei.
Sursa: paginademedia.ro