Standarde etice & profesionale
A te comporta etic este esenţa a ceea ce înseamnă a fi un profesionist; acest lucru îi deosebeşte pe adevăraţii profesionişti de toţi ceilalţi de pe piaţă.
Am creat un set clar şi simplificat de strandarde etice şi profesionale pentru a ghida comportamentul membrilor noştri şi pentru a ne asigura că toţi cei cu care intrăm în contact pot avea deplină încredere în noi.
Introducere
Acest Cod de Comportament reflectă etosul şi cultura profesiunii şi spiritul legii care o guvernează. El identifică principiile cheie şi valorile care trebuie să ghideze activitatea zilnică şi subliniază valorile de bază ce trebuie respectate.
Codul stabileşte standardul minim al comportamentului profesional şi stilul de muncă al membrilor în îndeplinirea sarcinilor încredinţate. Se cere de la ei nu numai recunoaşterea responsabilităţilor faţă de cerinţele clienţilor, dar de asemenea responsabilitate în faţa publicului şi a colegilor de breaslă.
Aderarea la Cod demonstrează angajamentul luat faţă de prerogativele eticii afacerilor, ca şi integritatea profesională, cinstea şi obligaţia furnizării unor servicii eficiente.
Membrii AIPS care subscriu acestui Cod vor demonstra de asemenea angajamentul lor de a asigura că încrederea publicului în profesiunea de ziarist se menţine la cel mai înalt nivel.
1. PRINCIPII DIRECTOARE
1.1 Obligaţii legale
Membrii trebuie să fie conştienţi de obligaţiile legale şi să se asigure că atât ei, cât şi angajaţii lor se conformează total acestor obligaţii şi oricăror alte relevante viitoare legislaţii.
1.2 Interesul public
Membrii trebuie să recunoască şi să accepte că au o responsabilitate faţă de public şi trebuie, la orice moment, în conduita lor profesională, să acţioneze de o manieră care arată clar lucrul acesta. Ei trebuie să se asigure că încrederea publicului în integritatea, probitatea şi cinstea faţă de profesie este menţinută permanent, prin aderarea la cele mai înalte standarde de conduită etică.
1.3 Conduita etică
În conduita lor profesională, membrii trebuie să susţină permanent standardele stabilite prin acest Cod şi vor trebui să se conformeze în deplină concordanţă cu standardele care sunt aşteptate pe timpul practicării meseriei. Ei vor fi nevoiţi, în activitatea de zi cu zi, să adereze la un standard etic al profesiunii şi să se comporte cu independenţă, integritate şi obiectivitate faţă de public, clienţi şi colegi de breaslă.
1.4 Conduita profesională
În conduita muncii lor, membrii trebuie să acţioneze în mod consecvent cu buna reputaţie a profesiei şi să se reţină de la orice comportare care ar putea să o discrediteze.
Membrii trebuie să acţioneze mereu obiectiv şi onest, fără conflict de interese şi să nu permită ca acţiunile sau îndrumările lor să fie nedrept influenţate de alţii.
1.5 Conflictul de interese
Un membru are un conflict de interese când se află într-o postură de încredere, care cere un exerciţiu de judecată faţă de o persoană pentru care acţionează şi faţă de care are fie interese private sau de afaceri, fie obligaţii de un anumit fel, astfel încât să se interfereze cu exerciţiul judecăţii.
Când un membru identifică existenţa, ori potenţialul creării unui conflict de interese, el trebuie să informeze cât mai curând cu putinţă persoana pentru care acţionează, în scris, prezentând toate circumstanţele şi, în afara cazului în care persoana/persoanele consimte/consimt şi cer în scris să continue să lucreze, el este obligat să înceteze acţiunea de furnizare a serviciului.
Când unui membru i se oferă, sub orice formă, un stimulent de către o terţă persoană, el trebui imediat să-l informeze pe clientul său.
1.6 Confidenţialitate
Există sarcina confidenţialităţii, respectând informaţiile strînse în timpul exercitării meseriei. Informaţiile confidenţiale pot fi folosite şi dezvăluite numai în concordanţă cu cererile legale. Sarcina de confidenţialitate trebuie să continue chiar şi după ce relaţiile cu partenerul s-au încheiat.