Acoperirea media a Campionatului Mondial de Rugby, in pericol!

O disputa intre doua organizatii media mari din Australia si IRB cu privire la termenii de acreditare i-ar putea lasa pe fanii de la Antipozi fara articole de citit atat in ziarele importante din tara, cat si pe cele mai bune site-uri. Cu mai putin de trei saptamani inainte de startul competitiei, programat pe 9 septembrie la Auckland, Noua Zeelanda, jurnalistii si fotografii de la News Limited and Fairfax Media s-ar putea sa nu mai ajunga la turneu.

Disputa este concentrata pe doua probleme: 1) Forul mondial IRB considera ca ziarelor ar trebui sa li se limiteze numarul de materiale video pe platformele lor digitale si 2) IRB le-a solicitat reprezentatilor ziarelor sa nu ataseze reclame video alaturi de articolele insotite de clipuri cu faze din meciuri.

Presedintele Asociatiei Institutiilor de Presa Scrisa, Mark Hollands, a declarat pentru AIPS ca situatia este una regretabila.  
“Ne-a ajuns,” spune Hollands. “Nu ni se poate spune cand, unde si cat de mult putem publica. Traim in democratie si vom urma principiile presei libere. Drepturile ziaristilor din Australia de a utiliza imagini video pentru a ilustra stiri sunt permise conform Legii Drepturilor Audio-Vizuale. Jurnalistii nu sunt pregatiti pentru a primi ordine, nici pentru a renunta la aceste drepturi printr-un contract”, a adaugat Hollands.
“Reprezentantii presei ne recunosc rolul de a asigura ca nu exista un razboi de gherila in marketing, care ar putea subestima valoarea unei propuneri de sponsorizare pentru Cupa Mondiala de Rugby. Fiecare institutie de presa a fost de acord sa nu publice reclame in jurul articolelor despre Cupa Mondiala, care ar putea crea falsa impresie ca o persoana sau o companie are o sponsorizare, afiliere sau aprobare din partea organizatorilor Turneului, a IRB sau a natiunilor participante la eveniment. Cu toate acestea, IRB insista ca institutiile mass-media sa nu publice mesaje publicitare alaturi de imaginile video de la Cupa Mondiala. Aceasta este o restrictie care nu este necesara, avand in vedere practicile traditionale in afaceri”.

“90 de secunde de imagini video reprezinta un timp destul de indelungat si nu am putea publica mai mult de atat. Asa ca lasati-ne sa ne facem treaba”, a spus Hollands, adaugand ca spera ca situatia sa se rezolve inainte de inceputul turneului.
Asociatia Presei din Australia (AAP) inca poarta discutii cu IRB. Acestea se concentreaza pe documentele de acreditare, ceea ce impiedica AAP sa publice imagini video care ar putea fi folosite, in mod normal, pentru grupajele de stiri de interes national.
“AAP a anuntat ca spera sa se ajunga la un rezultat pozitiv, dar, in cazul in care acest lucru nu se va intampla, reprezentantii acesteia nu vor reliefa evenimentul pentru cititorii australieni din interiorul stadioanelor”, a spus Hollands.
“Institutiile de presa si IRB chiar facusera progrese legat de multe aspecte ale acreditarii, care restrictiona foarte mult jurnalismul online initial“, a adaugat Hollands. “Patronii institutiilor de presa inteleg faptul ca IRB trebuie sa castige bani din drepturile TV si radio, dar nu putem accepta ca IRB sa dicteze ce materiale putem folosi pentru a publica stiri”.
Acesta a spus ca in multe sporturi se manifesta tendinta de a dicta modul de lucru al jurnalistilor, cum ar fi restrictionarea numarului de fotografii publicate sau cererea ca aceste informatii sa nu fie publicate si pe platformele mobile.
Cupa Mondiala de Rugby 2007, din Franta, a fost, de asemenea, afectata de o disputa legata de presa, care a amenintat difuzarea competitiei. Acea disputa a fost incheiata chiar inainte de meciul de deschidere.

Material preluat de pe site-ul AIPS