Puncte de interes accesibile pentru integrarea în noua Strategie Națională a Sportului
Cel mai bun promotor al sportului românesc, pentru atragerea copiilor în săli și pe stadioane, este performanța. Simona Halep a ”legitimat” mai mulți copii la tenis decât toate strategiile federației de specialitate din ultimii 30 de ani. La fel s-a întâmplat în handbal grație Cristinei Neagu, la scrimă mulțumită Anei Maria Brânză, ca să nu mai vorbim de fotbal și de atracția dată de Hagi și ”generația de aur”, sau chiar de Mutu și Chivu. Succesul atrage, dă speranță și motivație…
Rezultatele modeste ale sportului nostru din ultimul deceniu – vizibile mai ales la ultimele două olimpiade – a adus nevoia, chiar obligația, unei ”strategii naționale pentru sport”, acesta fiind principalul obiectiv al actualului ministru al sportului.
Au fost zeci de întâlniri cu toți factorii implicați în fenomen, de la sportivi, la conducători de cluburi și federații, la antrenori și chiar autorități locale iar consultările continuă, pentru ca această strategie să contribuie cu adevărat la mărirea bazinului de selecție și la rezultate notabile pentru sportivii noștri în marile competiții internaționale.
Dincolo de toate problemele identificate de Ministerul Sportului și de toate soluțiile descoperite până acum pentru rezolvarea acestora, sunt câteva soluții simple care s-au dovedit de succes în Anglia, SUA, Scoția, Noua Zeelandă, Irlanda sau Germania. Conspectând strategiile lor de creșterea participării populației la sport au reieșit cinci piloni de susținere a sportului de masă.
1. Accent pe siguranță, pentru a convinge părinții
Universitatea Standford a publicat un studiu care a reliefat că peste 3,5 milioane de tineri suferă anual accidentări sportive serioase în SUA, ceea ce-i face pe părinți să fie mai precauți în a-și îndemna copiii să facă sport. Potrivit Centrului de Control al Bolilor (CDC), fiecare disciplină sportivă, federație sau club ar trebui să aibă ample politici pentru promovarea siguranței în rândul sportivilor. O atenție mai mare privind formarea departamentelor medicale, a medicilor de loturi naționale sau de echipe, un echipament adecvat, o hidratare corespunzătoare și mai ales o asumarea a rolului de părinți al antrenorilor ar convinge părinții să renunțe la multe îndoieli privind alegerea unei cariere sportive pentru copiii lor.
Menținerea copiilor în siguranță atât în timpul competițiilor cât și al antrenamentelor trebuie să fie o preocupare prioritară a conducerii echipelor, cluburilor și federațiilor sportive pentru a-și construi o reputație bună.
Soluție: Departamente medicale la toate federațiile, doctori la toate cluburile
2. Nu măriți costurile!
O altă barieră în calea participării tinerilor la sport este legată de costurile pe care le implică. Nu este niciun secret că în majoritatea disciplinelor sportive din România, părinții trebuie să bage adânc mâinile în buzunare, iar unele sporturi (cum ar fi tenisul de câmp, sau scrima) sunt chiar prohibitive pentru familiile fără o situație materială impresionantă. Costuri cu deplasările, cu echipamentele, cu alimentația corespunzătoare, cu materialele necesare sunt adesea în sarcina părinților. Concentrându-se exclusiv pe sportul de performanță, conducătorii sportului omit adesea un capitol vital pentru dezvoltarea viitoare: baza de selecție.
Soluție: Departamente de marketing la toate federațiile și cluburile, atragerea de sponsori, granturi, strângeri de fonduri, donații, burse de performanță.
3. Aduceți antrenori de calitate
Rolul antrenorului este unul cheie atât pentru performanță, cât și pentru promovarea sportului de masă. Distracția, munca în echipă, plăcerea de a te antrena și a concura sunt esențiale, mai ales în etapa de inițiere. Colectivele tehnice ar trebui să nu se mai bazeze exclusiv pe antrenorul cu experiență, plafonat, rutinat în sintagme de genul ”eu așa am avut rezultate”, ”fără durere și sacrificiu nu se pot obține rezultate”. Rolul de părinte și psiholog al antrenorului trebuie luat foarte în serios, iar dacă ”principalul” nu are abilitățile necesare în acest sens, trebuie susținut pe acest palier de antrenori asistenți cu carismă și priză la copii și părinții acestora.
Soluție: Criterii solide pentru desemnarea antrenorilor de loturi. Obligativitatea tuturor antrenorilor de a participa anual la minimum un curs de perfecționare, indiferent de nivelul la care acesta se află.
4. Măriți-vă comunitatea online
În secolul vitezei, aproape pentru orice informație dorim, dăm în prealabil o căutare pe internet. Așa se întâmplă de cele mai multe ori și în cazul alegerii unui sport, sau a unui club. Un site de calitate, transparent și cu toate informațiile la îndemână, conturi active și ”vii” în social-media vor contribui considerabil la atragerea de noi legitimați. De asemenea, informațiile trebuie să fie la vedere, iar de pe site ar trebui să se găsească ușor răspunsurile la principalele întrebări: Cât costa?, Unde se poate practica? Care sunt datele de contact ale antrenorilor? Care sunt posibilitățile de dezvoltare? Care este calendarul competițional? Etc.
Soluție: Departamente de comunicare la fiecare federație, club mare, instituție sportivă
5. Abordați o atitudine mai prietenoasă
Chiar dacă sezonul competițional, sau competițiile sportive sunt în cel mai bun caz cuprinse în câteva luni pe an, trebuie să fiți activ pe tot parcursul anului. Pentru a vă menține comunitatea angrenată sunt câteva tactici simple, numite ”abordări de sensibilizare”:
– păstrați contactul cu foștii membri. Fie că este vorba foști sportivi, de foști membri ai conducerii, sponsori sau de fani, o federație care se respectă păstrează contactul și trimite periodic mementouri și informări, incluzându-i pe toți în fenomen.
– Flyere și afișe promoționale. Proiectați și tipăriți ”fluturași” ieftin pe care să-i distribuiți în cât mai ulte locuri de impact: de la școli și licee, la magazine alimentare și centre comerciale, sau chiar biserici și parcuri.
Social-media / Prezența în mediul online este obligatorie. În afara competițiilor, împărtășirea unor povești sau declarații motivaționale, a unor sfaturi sau povești amuzante din sportul tău, te ajută să rămâi activ și în extrasezon.
Campanii de promovare / Aveți pe parcursul anului măcar una-două campanii de promovare
Parteneriate cu instituțiile media / Presa trebuie să fie un partener de încredere pentru orice federație sau sport. Pentru asta și relația cu jurnaliștii trebuie construită. Invitați și tineri jurnaliști la competiții sau ședințe de pregătire, puneți-i în contact cu sportivii și s-ar putea ca promovarea viitoare să se facă mult mai ușor.
O relație strânsă cu foștii campioni / Împărtășirea succesului este un foarte bun promotor al sportului de aceea relația cu foștii performeri din sportul tău trebuie să rămână extrem de strânsă, să poți conta pe ei în prim-planul evenimentelor cu audiență, dar și în campaniile de promovare derulate.
Rămâneți focusați pe obiectivele majore mai mult timp
Federațiile, cluburile, ligile nu trebuie să dezarmeze în fața în fața unei scăderi a impactului sportului dvs sau al numărului de sportivi legitimați. Folosirea sfaturilor de mai sus trebuie să fie o preocupare permanentă, pentru construirea unui program sportiv serios care în mod sigur vă va ajuta pe termen lung. Fiți deschiși în comunicare și sinceri în abordare, veți putea avea surprize extrem de plăcute și veți putea primi ajutor nesperat fie că este vorba de echiparea unei săli, sau de atragerea de fonduri.
Sportul pentru toți
Pentru a putea găsi cele mai bune metode de abordare în vederea atragerii de sportivi și practicanți de sport, trebuie să fi conștient că abordarea trebuie să fie diferită în funcție de categoria de vârstă în care te adresezi. Studiile au arătat care sunt principalele motivații, dar și barierele în care începerii unui program sportiv pe termen lung.
Articol publicat în numărul 100 al revistei „Sport în România”