O barcă le va deveni casă pentru două luni. Patru români, printre care şi fostul component al trupei Gaz pe Foc, Andrei Roşu, în prezent ultramaratonist, vor încerca, la sfârşitul lui 2017, să traverseze Oceanul Atlantic într-o ambarcaţiune cu vâsle. Startul cursei se va da în decembrie
Denis Şchiopu
2011. Nepal, Munţii Himalaya, 5.500 de metri altitudine. În timp ce aleargă la maratonul Everest, Andrei Roşu află că unul dintre participanţi a traversat Oceanul Atlantic într-o barcă, ajutat doar de vâsle. „Mi s-a părut science fiction, nu auzisem de aşa ceva şi nu mi se părea posibil. Şi am crezut că o fi de la altitudine, o problemă mentală sau cam aşa ceva. Când am ajuns acasă însă, am intrat pe blogul lui şi m-am convins: chiar făcuse lucrul acesta”, mărturiseşte Andrei Roşu.
Deşi i-au sclipit ochii, Andrei avea să întâmpine o primă problemă: „La acea vreme, nu ştiam să înot! Nu că înotul te ajută foarte mult în această competiţie, dar trebuie măcar să ştii să înoţi până la barcă”. Până în 2015, timp în care a învăţat să facă faţă valurilor şi chiar a trecut înot Canalul Mânecii, aproape că uitat de traversarea Oceanului Atlantic. „A doua zi după ce am ajuns în Bucureşti, am simţit că am suficient curaj pentru a mă aventura”, dezvăluie românul.
Iar primul om la care s-a gândit a fost Vasile Oşean, fostul medic al Federaţiei Române de Atletism, pentru că, mai crede Andrei, „găseşte întotdeauna soluţii la care nu se gândeşte nimeni”. Aşa că au hotărât să traverseze Oceanul Atlantic împreună, însă nu doar ei, ci într-un echipaj de patru. Până să înceapă căutările, cei doi au cerut părerea unui specialist, fostul canotor Emil Curtean. „I-am cerut nişte sfaturi, dar a spus că vrea să participe şi el. Sunt două feluri de reacţii, fie «vreau şi eu!», fie «hai, mă, că nu se poate aşa ceva!»”, pretinde Andrei. Pe cel de-al patrulea s-au pus de acord să-l aleagă prin concurs. În două luni, s-au înscris 240 de persoane, dintre care au fost păstraţi 10, apoi cinci, pentru ca ca în finalsă fie desemnaţi doi câştigători, pentru că, între timp, fostul canotor avea să fie convins de familie, din păcate, să renunţe. „Pentru cei cinci oameni pe care îi avem candidaţi la cele două locuri din barcă vor urma şase luni de antrenamente serioase, cu verificări. Vor fi probe în care se va vedea cine a muncit cu adevărat, cine a intrat în acest proiect pentru ceva deosebit în viaţa lui”, spune Vasile Oşean, celălalt membru al echipajului.
„I-am promis fiului meu că într-o zi o să traversăm şi noi o mare, oricare ar fi ea, aşa, în doi, tată şi fiu”
Familia lui Andrei Roşu este, în schimb, de acord. „Familia mea este conştientă de proiectul în care m-am băgat. Alex, băieţelul meu de opt ani, ştie de la început de proiect. Am dormit cu el în barcă şi e foarte încântat. La început a fost îngrijorat, pentru că în prezentarea cursei vezi valuri de 8-10 metri. Şi normal că nimeni nu vrea să îşi piardă tatăl. Era destul de panicat, dar pe măsură ce l-am adus aici, în marină, am vorbit şi cu alţi marinari, oameni care au traversat Atlanticul cu velierul şi aşa mai departe, s-a liniştit şi el şi are mare încredere. Nu este vorba că nu îl traversez, este vorba de absenţa mea de acasă, dar abia aşteaptă să vină la finish, cu sora lui şi mama sa, în Antigua. I-am promis că într-o zi o să traversăm şi noi o mare, oricare ar fi ea, aşa, în doi, tată şi fiu”, a mai spus Andrei.
Până atunci însă, Andrei îşi propune să treacă Oceanul Atlantic, iar ca să reuşească, are nevoie de antrenamente serioase. Vasile Oşean susţine că „pregătirea va fi structurată în mai multe etape. Avem nevoie de mobilitate bună, de forţă musculară, de tehnică efectivă, precum şi de partea mentală. Poţi să stăpâneşti primele trei, dar dacă mintea nu îţi este în permanenţă conectată şi focusată pe obiectivul principal, nu ai şanse de reuşită”.
Andrei Roşu, Vasile Oşean, precum şi ceilalţi doi participanţi vor încerca să traverseze Oceanul Atlantic într-o ambarcaţiune cu vâsle, dotată, printre altele, cu un sistem de localizare prin GPS, panouri solare şi o maşinărie care transformă apa sărată în apă potabilă. În timpul cursei, participanţii nu au voie să primească nimic din exterior.
„Talikser Whisky Atlantic Challenge” este o cursă începută de doi norvegieni, în 1997. Competiţia constă în traversarea Oceanului Atlantic, pe o distanţă de 5.000 de kilometri, din La Gomera, Insulele Canare, până în Antigua. Recordul de traversare este de 37 de zile, media este de 60 de zile, iar cea mai lungă cursă, străbătută, însă, de un singur om, a durat 120 de zile. Până acum, niciun participant nu şi-a pierdut viaţa în timpul competiţiei, iar cele mai multe abandonuri s-au produs din cauza problemelor tehnice. Echipele care participă la aceste curse adună fonduri pentru mediu, sănătate, copii defavorizaţi sau dezastre naturale.