CICLISM | Spre Tokio, prin Elveţia şi China

Ciclistul Eduard Grosu se află în pole position pentru a reprezenta România în proba de şosea la Jocurile Olimpice de la Tokio. Braşoveanul în vârstă de 27 de ani concurează pentru o echipă profesionistă din Franţa.

Pentru prima dată după 1980, România va avea doi reprezentanţi la Jocurile Olimpice în probele rezervate cicliştilor: unul la mountain-biking, celălalt în proba de şosea. Dacă Vlad Dascălu şi-a asigurat nominal prezenţa la Tokio prin medalia de aur câştigată la Campionatele Mondiale de MTB din 2019 – Under 23, pentru proba de şosea în pole position pentru locul rezervat României se află indiscutabil Eduard Grosu. În vârstă de 27 de ani, Edi este primul ciclist profesionist din istoria României, el concurând în acest moment pentru UCI ProTeam Nippo–Delko–One Provence, din Franţa. ”Abia aştept să concurez la Jocurile Olimpice. Este un vis care mi se poate împlini”, spune Eduard Grosu pentru revista Sport în România.

La 21 de ani a semnat primul contract profesionist

Ciclismul este un sport aparte, cu o expunere uriaşă. Cei mai valoroşi rutieri sunt reuniţi în echipe profesioniste, bine susţinuţi din punct de vedere financiar, iar singura lor preocupare este să mişte pedalele într-un ritm nebun, oriunde îi poartă programul competiţional. Astfel, caravanele multicolore străbat continentele atrăgând spectatori, sponsori, dar şi atenţia mass-media. Acestea sunt doar câteva dintre ingredientele care urcă ciclismul la rangul de sport de top. În această lume pestriţă, generatoare de poveşti teribile, şi-a făcut loc şi un român. Braşoveanul Eduard Grosu a semnat în 2014, la 21 de ani, cu echipa pro continentală Vini Fantini – Nippo, la acel moment sub steag japonez. Între 2015 şi 2019, echipa şi-a păstrat numele, dar a concurat pentru Italia, urcând în Pro Continental Tour, a doua treaptă de clasificare UCI. Edi a rămas alături de trupa italiană şi a crescut de la an la an. După cinci sezoane petrecute la Vini Fantini, în 2019, Grosu a făcut un alt pas înainte, prin trecerea la Delko Marseille One Provence din Franţa, echipă din Pro Tour, cea mai înaltă treaptă de clasificare UCI. ”Pentru un tablou complet, echipele din Pro Tour au bugete de zeci de milioane de euro. Sunt cele care participă la competiţiile mari, cum sunt Turul Franţei sau Turul Italiei”, spune Cătălin Sprânceană, vicepreşedinte al FR de Ciclism. În 2020, sponsor principal la echipă a devenit Nippo, un brand japonez de top.

La doi ani mergea pe bicicletă

Eduard Grosu s-a născut la Zărneşti şi a învăţat să meargă pe bicicletă aproape în acelaşi timp cu primii paşi făcuţi. ”I-am luat prima biciletă la doi ani şi a mers din prima, fără roţi de sprijin. La trei ani a câştigat prima cursă, deşi a concurat cu băieţi de şase ani”, povesteşte Viorel Grosu, tatăl lui Edi, fost ciclist şi actual antrenor la Zărneşti.
La 11 ani, Eduard Grosu a luat startul la prima competiţie oficială, dar a avut nevoie de derogare din partea federaţiei, pentru că era mai mic cu trei ani decât vârsta admisă în competiţie. La 13 ani a câştigat primul titlu naţional, chiar de ziua tatălui său (”a fost cel mai frumos cadou pe care i-l puteam face”, spune el), devenind cel mai tânăr campion naţional din istorie. Odată urcat în şa, drumul care i s-a deschis în faţă l-a fermecat atât de mult încât nu s-a mai abătut de la el. La 17 ani a plecat în Elveţia, la o echipă semi-profesionistă de juniori, iar la 21 de ani a semnat primul contract profesionist, cu Nippo Vini Fantini de Rosa. Italienii l-au văzut în Turul României din 2013, unde Edi a câştigat două etape, iar la finele acelui an a primit propunerea de a deveni parte dintr-o echipă continentală.

De două ori în Turul Italiei

Au urmat ani plini pentru cel mai valoros ciclist român al momentului. Caravana l-a dus pe toate meridianele lumii, din China, până la Argentina. În 2015 şi 2016 a participat cu echipa sa în Turul Italiei ”Il Giro”, obţinând cea mai bună clasare a unui rutier român, locul 5 în etapa a 13-a (ediţia 2015). Au fost şi multe alte victorii, mai mici (de etapă), sau mai mari. Toate l-au întărit şi i-au întărit poziţia în lumea ciclismului, unde toţi se cunosc cu toată lumea.
Ritmul intens şi pericolul permanent care pândeşte la fiecare curbă i-au adus şi accidentări. Nu foarte grave (”am văzut accidente grave în pluton, capete sparte clavicule rupte”, spune el), dar îndeajuns încât să-i oprească un pic din elan. Ultima a suferit-o chiar la finele anului trecut, la noi în ţară. Eduard a venit pentru a participa la Naţionalele de ciclicros, unde pornea ca favorit, dar la unul dintre antrenamente a căzut şi şi-a rupt o mână. A fost nevoit să se opereze, dar din fericire se afla pe final de sezon şi nu a pierdut foarte mult din pregătire.

Va lua startul pentru 2020 în China

”Momentan, sunt în faza de pregătire după accidentare şi după operatie, este doar a cincea zi pe bicicletă pentru mine. Dar deja am programul cristalizat pentru 2020. O să fiu in Lloret de Mar până pe 2 februarie, apoi mă voi întoarce în ţară şi primul concurs la care voi lua startul este Turul Hainan în China. După care voi face un alt cantonament de pregătire, voi participa în «Coppi e Bartali» şi Turul Siciliei în Italia. Voi continua cu participarea la cursele clasice de o zi din Franţa şi Belgia, iar ca bază pentru Jocurile Olimpice voi avea Turul Elveţiei, concurs World Tour, şi Qinghai Lake din China”, spune Eduard Grosu.
Din China, Grosu va pleca direct la Tokyo, unde va avea un ajutor ”extra”. Sponsorul principal al echipei sale din Franţa, Nippo, o companie japoneză de top, îi va pune totul la dispoziţie până la sosirea delegaţiei României. ”Voi merge mai repede în Japonia decât restul delegaţiei şi voi avea mai mult timp de antrenament şi de acomodare. Vreau să fiu cât se poate de bine pregătit la starul Jocurilor”, mai spune Grosu.

Eduard Grosu va fi singurul român în caravana cicliştilor care se vor întrece, pe distanţa de 234 de kilometri, cu o diferenţă de nivel de 4.865 de metri, în cadrul cursei de şosea la JO. Nu-şi face însă probleme pentru că îi plac cursele clasice, cele de o zi. Iar la Tokyo, poate fi ziua lui!

Articol scris de Alexandru ENCIU

leave a reply